Plany pracy

Program wychowawczo - profilaktyczny na rok szkolny 2021/2022

 

 

 

 

Program wychowawczo - profilaktyczny

Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tuszynie

na rok szkolny 2021/2022

 

 

 

Spis treści:

 

  1. Podstawa prawna.
  2. Wstęp.
  3. Cele ogólne.
  4. Struktura oddziaływań wychowawczych.
  5. Harmonogram uroczystości i wydarzeń ogólnych.
  6. Diagnoza potrzeb.
  7. Czynniki ryzyka.
  8. Czynniki chroniące.
  9. Główne cele wychowawcze i profilaktyczne.
  10. Działania wychowawcze i profilaktyczne skierowane do uczniów.
  11. Zasady ewaluacji Programu wychowawczo-profilaktycznego.

 

1.        Podstawa prawna:

1)      Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r.

2)      Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r.

3)      Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela

4)      Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty

5)      Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

6)      Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

7)      Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii

8)      Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

9)      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej,

edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii

10)   Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

11)   Statut Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tuszynie

 

 

2.         Wstęp

Program wychowawczo-profilaktyczny Liceum Ogólnoksatałcące im. Jana Pawła II w Tuszynie to program profilaktyki środowiskowej, to znaczy taki, w którym obiektem działań jest środowisko szkolne – uczniowie, rodzice, nauczyciele.

Zgodnie z definicjami  wychowanie to wspieranie dziecka w  rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane      i      uzupełniane      przez      działania      z      zakresu       profilaktyki       dzieci i młodzieży.

Profilaktyka to kompleksowa interwencja, która obejmuje równolegle trzy obszary działania: wspomaganie ucznia w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi jego prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu (czyli budowanie odporności i konstruktywnej zaradności); ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka; inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących.

Czynniki ryzyka to indywidualne cechy i zachowania uczniów, cechy środowiska społecznego      i       efekty       ich       wzajemnego      oddziaływania,       które      wiążą       się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społecznego.

 

Czynniki chroniące to indywidualne cechy i zachowania uczniów, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny ucznia i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka.

 

Ustalono na podstawie przeprowadzonych ankiet, rozmów z wychowawcami, że celem oddziaływań wychowawczych w naszej szkole jest przywrócenie równowagi psychicznej uczniów po powrocie do szkoły ze zdalnego nauczania, wzmacnianie oraz budowanie odporności psychicznej w celu ułatwienia radzenia sobie z wyzwaniami codziennego życia.

 

3.      Cele ogólne

Podstawowym celem realizacji Programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem    realizacji    programu    wychowawczo-profilaktycznego    jest    kultywowanie    tradycji i ceremoniału szkoły.

Działalność wychowawcza w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

1)      fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,

2)      psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,

3)      społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości, współpracę, kształtowanie prawidłowych zachowań w grupie rówieśniczej, uwrażliwianie na potrzeby innych, wzmacnianie odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych,

4)      aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia i szczęścia, rozwijania odwagi do reagowania na niesprawiedliwość i krzywdę drugiego człowieka, dyskryminację, rozwijania poczucia wspólnoty, postaw moralnych oraz etycznych.

 

Cele wychowawcze obejmują w szczególności:

1)      współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,

2)      kształtowanie     hierarchii    systemu    wartości,    w    którym    zdrowie    należy    do    jednych z najważniejszych wartości w życiu,

3)      wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,

4)      kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli i rodziców lub opiekunów,

5)      doskonalenie     umiejętności    nauczycieli    w    zakresie    budowania     podmiotowych  relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami,

6)      wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców lub opiekunów,

7)      kształtowanie u  uczniów  postaw  prospołecznych,  przez  możliwość  udziału  w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.

 

Cele edukacyjne obejmują w szczególności:

1)      uzupełnianie braków wiedzy i umiejętności, które się pojawiły podczas zdalnego nauczania,

2)      pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotów kierunkowych, mając na uwadze zainteresowania i uzdolnienia uczniów,

3)      promowania wartości uczenia się jako elementu stałego rozwoju i samodoskonalenia.

 

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

1)      dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z promocją zdrowia psychicznego, przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji  psychotropowych,  środków  zastępczych,  nowych  substancji  psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych oraz udostępnianie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej w tym zakresie,

2)      przekazanie informacji  uczniom,  ich  rodzicom  lub  opiekunom  odnośnie  obowiązujących w szkole procedur i przepisów prawnych.

 

 

 

Cele profilaktyczne obejmują w szczególności:

1)      wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

2)      wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,

3)      realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych programów zalecanych w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,

4)      przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,

5)      kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,

6)      doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych;

7)      włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.

8)      poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów i nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach.

 

4.      Struktura oddziaływań wychowawczych Dyrektor szkoły:

1)      stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,

2)      sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

3)      inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,

4)      w porozumieniu z Radą Rodziców stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność prospołeczna, prozdrowotna, ekologiczna i profilaktyczna.

5)      współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,

6)      czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,

7)      nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

8)      nadzoruje realizację Programu wychowawczo-profilaktycznego.

 

 

Rada Pedagogiczna:

1)      uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,

2)      opracowuje projekt Programu wychowawczo-profilaktycznego i rekomenduje go do uchwalenia Radzie Rodziców,

3)      uczestniczy w realizacji Programu wychowawczo-profilaktycznego.

Nauczyciele:

1)      kształcą i wychowują uczniów w duchu patriotyzmu i demokracji,

2)      udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

3)      wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,

4)      przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia,

5)      reagują na  przejawy  agresji,  niedostosowania  społecznego  i  uzależnień  uczniów  dbając o bezpieczeństwo uczniów w szkole,

6)      rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,

7)      współpracują z wychowawcami w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Programu wychowawczo-profilaktycznego.

Wychowawcy klas:

1)      diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,

2)      rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,

3)      na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Programie wychowawczo-profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,

4)      zapoznają    uczniów    swoich    klas    i    ich    rodziców    z    prawem    wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,

5)      są   członkami   zespołu    wychowawców   i    współpracują   z    przewodniczącym   zespołu w zakresie zadań wynikających z planu pracy wychowawczej,

6)      oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,

7)      współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, zespołem szkolnych specjalistów pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

8)      wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,

9)      dbają o dobre relacje uczniów w klasie,

10)   podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom uczniów,

11)   podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.

Zespół wychowawców:

1)      opracowuje propozycje modyfikacji zasad usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, ustalania klasyfikacyjnych ocen zachowania,

2)      analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,

3)      ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,

4)      przygotowuje sprawozdania w zakresie działań wychowawczych.

Psycholog szkolny:

1)      diagnozuje środowisko wychowawcze,

2)      zapewnia uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną w odpowiednich formach,

3)      współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub opieki,

4)      zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,

5)      współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,

6)      współpracuje   z   placówkami   wspierającymi   proces   dydaktyczno-wychowawczy   szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,

7)   współpracuje z wychowawcami i nauczycielami w zakresie realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych,

         8) przygotowuje sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły.

 

Rodzice:

1)      uchwalają (Rada Rodziców), w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Program wychowawczo- profilaktyczny,

2)      uczestniczą w zebraniach organizowanych przez szkołę,

3)      zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,

4)      współpracują  z  wychowawcami  i  innymi  nauczycielami  oraz  specjalistami   pracującymi w szkole.

Samorząd Uczniowski:

1)      jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności społecznej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,

2)      prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,

3)      reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,

4)      propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,

5)      dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,

6)      współpracuje z kołem wolontariatu.

 

5.        Harmonogram uroczystości i wydarzeń ogólnych w roku szkolnym 2021/2022

 

Lp.

WYDARZENIE OGÓLNOSZKOLNE

TERMIN

KLASA

ODPOWIEDZIALNI

1.

Inauguracja roku szkolnego 2021/2022 w klasach.

1.09.2021r.

wszyscy uczniowie

wychowawcy

2.

Narodowe Czytanie 2021 Moralność Pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej

04.09.2021r.

zainteresowani nauczyciele / uczniowie

E. Helik

3.

Dzień Patrona Szkoły

16.10.2021r.

wszystkie klasy oraz nauczyciele

E. Helik

4.

Dzień Edukacji Narodowej

13.10.2021r.

wszystkie klasy oraz auczyciele

P. Ossowski

5.

Zaślubiny klasy pierwszej Otrzęsiny klasy pierwszej

 

październik 2021r.

wszystkie klasy oraz nauczyciele

 

J. Gonicka

P. Ossowski

6.

Konkurs ortograficzny

październik 2021r.

zainteresowani uczniowie

E. Helik

P. Ossowski

7.

Europejski Dzień Języków Obcych

jesień 2021r.

zainteresowani uczniowie

  1. Chrzanowska
  2. J. Błaszczyk

M. Dobrowolska

8.

Akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości

listopad 2021r.

wszystkie klasy oraz nauczyciele

K. Mitek

A. Strumiłło

 

9.

Jasełka

grudzień

2021r.

wszystkie klasy oraz

nauczyciele

E. Helik

T. Krakus

ks. A. Marcinków

10.

Międzynarodowy Dzień Wolontariusza.

grudzień

2021r.

zainteresowani uczniowie

Koło wolontariatu

Samorząd Uczniowski

11.

Studniówka

styczeń 2022r

klasa 3PG

P. Ossowski

12.

Dzień liczby pi

14.03.2022r.

zainteresowani uczniowie

J. Gonicka

13.

Dni otwarte

wiosna

2022r.

uczniowie

oraz nauczyciele

E. Helik

K. Mitek

P. Ossowski

wychowawcy klas oraz wszyscy nauczyciele

14.

Zakończenie roku szkolnego dla klasy trzeciej

   29.04.2022

wszystkie klasy oraz

  nauczyciele

J. Błaszczyk

A. Chrzanowska

15.

Międzynarodowy Dzień Ziemi.

kwiecień 2022r.

zainteresowani uczniowie

K. Mitek

12.

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.

kwiecień 2022r.

zainteresowani uczniowie

P. Ossowski

13.

Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja

maj 2022r.

zainteresowani uczniowie

M. Dulasińska

E. Helik

14.

Dzień Sportu oraz Dzień Dziecka

01.06.2022r

wszyscy uczniowie

wychowawcy oraz nauczyciele

15.

Uroczyste zakończenie roku szkolnego.

24.06.2022r.

wszyscy uczniowie oraz nauczyciele

wychowawcy klas

16.

Wręczenie świadectw dojrzałości.

zgodnie z terminarzem OKE

 

3PG

Dyrektor G. Płachta

wychowawca –

 P. Ossowski

17.

 

Kronika szkolna.

cały rok szkolny

 

E. Helik

Uwaga! Inne wydarzenia, np. wyjścia edukacyjne, wycieczki szkolne, zawody sportowe, konkursy, odbędą się, jeśli sytuacja epidemiczna na to pozwoli (w roku szkolnym 2021/2022 nie planuje się organizacji wydarzeń gromadzących większą liczbę osób).

 

 

6.       Diagnoza potrzeb

Program  wychowawczo-profilaktyczny  został  opracowany  na  podstawie  diagnozy  potrzeb  i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,

-  wniosków i analiz (wnioski z pracy zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawców, analiza dzienników lekcyjnych, uwag i spostrzeżeń nauczycieli, uczniów, rodziców),

-    wniosków z ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,

-    analizy czynników chroniących i czynników ryzyka występujących w środowisku szkolnym,

-    analizy ankiet dotyczących powrotu uczniów do szkoły po pandemii,

-   wyników diagnozy zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych.

 

Z przeprowadzanej diagnozy wynika, że w swoich działaniach wychowawczo-profilaktycznych szkoła powinna uwzględnić w szczególności:

 

1)      Konieczność odbudowania relacji między członkami społeczności szkolnej opartych na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i zaufaniu oraz wsparciu.

2)      Planowanie działań służących wzmacnianiu u uczniów wiary w siebie i własne możliwości oraz przynależności do szkolnej społeczności (budowanie /tworzenie wspólnoty).

3)      Dążenie do współodpowiedzialności za realizację działań w ramach Programu wychowawczo

– profilaktycznego wszystkich wychowawców, nauczycieli, pedagogów i psychologów.

4)      Usprawnianie      komunikacji     pomiędzy     wychowawcami,      nauczycielami i rodzicami w celu podejmowania spójnych działań wychowawczych.

5)      Dostarczanie     uczniom    wiedzy    w    zakresie    dostępnych     form    pomocy    i    wsparcia przeciwdziałających poczuciu bezradności/bezsilności.

6)      W projektowaniu tematyki zajęć z wychowawcą należy skoncentrować się na:

-          integracji i reintegracji zespołów  klasowych połączonej z ćwiczeniem pracy w grupach, wyjściami poza mury szkoły, wyjścia edukacyjne,

-          kształtowaniu umiejętności radzenia sobie ze stresem, poznawaniu technik relaksacyjnych,

-          doświadczanych przez młodzież problemów wynikających z okresu rozwojowego (kryzysy, niska samoocena/ poczucie własnej wartości, wiara we własne możliwości, osamotnienie, samoakceptacja),

-          promowaniu i rozwijaniu umiejętności interpersonalnych takich jak: komunikacja, współpraca, inteligencja emocjonalna,

-          wspieraniu większej otwartości wśród młodzieży charakteryzującej się nieśmiałością,

-          kształtowaniu umiejętności efektywnego uczenia się,

-          popularyzacji idei tolerancji, uwrażliwiania na potrzeby innych, kształtowaniu empatii, uważności,

-          edukacji sposobów osiągania szczęścia i równowagi w życiu.

 

7.       Czynniki ryzyka

1)      brak pozytywnej relacji/zaufania uczniów z nauczycielami, brak wsparcia i zrozumienia z ich strony,

2)      przeciążenie nauką, brak czasu na odpoczynek,

3)      brak umiejętności radzenia sobie ze stresem,

4)      presja z wyborem dalszej ścieżki kształcenia, zgodnie z profilem klasy,

5)      rywalizacja między uczniami, niskie umiejętności radzenia sobie z porażkami,

6)      brak lub niedostateczne poczucie zintegrowania z klasą i środowiskiem szkolnym,

7)      słabo rozwinięte kompetencje emocjonalne i społeczne,

8)      wysokie wymagania środowiska rodzinnego,

9)      problemy rodzinne i zdrowotne

10)   niedostateczne umiejętności wychowawcze rodziców w reagowaniu na negatywne zachowania dzieci.

 

 

 

8.       Czynniki chroniące

1)      świadomość     i    wiedza     uczniów     dotycząca     konsekwencji     zachowań     ryzykownych i szkodliwych,

2)      wyznawane wartości,

3)      więzi rodzinne,

4)      dobre relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami,

5)      dobre relacje uczniów i rodziców z wychowawcami i nauczycielami,

6)      duże zaufanie rodziców do oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych szkoły oraz dbałości o bezpieczeństwo uczniów,

7)      bogate tradycje szkoły,

8)      przyjazna atmosfera panująca w szkole,

9)      dobra współpraca pomiędzy pracownikami szkoły,

10)   podmiotowe traktowanie uczniów (wnikliwość obserwacji i poznawania uczniów),

11)   kompetentni, doświadczeni nauczyciele,

12)   wysoki poziom nauczania,

13)   pomoc psychologiczno – pedagogiczna,

14)   gabinet pielęgniarki szkolnej,

15)   współpraca z uczelniami wyższymi,

16)   szkoła stanowi integralną część środowiska lokalnego i pełni w nim rolę kulturotwórczą.

 

9.       Główne cele wychowawcze i profilaktyczne w roku szkolnym 2021/2022

a)      W bieżącym roku szkolnym najważniejsze kierunki realizacji polityki oświatowej państwa to:

-          Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań Programu wychowawczo- profilaktycznego.

-          Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

-          Działanie na rzecz  szerszego  udostępnienia  kanonu  edukacji  klasycznej,  wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania   polskiej   kultury,   w   tym   osiągnięć   duchowych   i   materialnych.   Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.

-          Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno- pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno- komunikacyjne.

-          Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

 

 

 

b)      W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania wychowawczo-profilaktyczne są ukierunkowane na:

-          Odnawianie relacji po powrocie do szkoły po nauczaniu zdalnym (integracja i reintegracja zespołów klasowych).

-          Podejmowanie przez nauczycieli i wychowawców działań (opartych o obserwację) służących rozpoznawaniu potrzeb uczniów, m.in. w zakresie budowania relacji interpersonalnych w grupie klasowej.

-          Wsparcie   psychologiczne (wspieranie    uczniów ze zdiagnozowanymi problemami takimi jak: duży poziom stresu, osamotnienie, nadmierne obciążenie nauką, poczucie braku zrozumienia, ogólne lęki).

-          Otoczenie uczniów wpierającą i życzliwą postawą umożliwiającą ponowne zaangażowanie się i wdrożenie do nawyku nauki w tradycyjnej formie.

-          Uzupełnienie braków wiedzy i umiejętności wynikających z edukacji zdalnej.

-          Stosowanie pozytywnych wzmocnień w sferze emocjonalnej, akcentowanie mocnych stron oraz docenianie wysiłków jakie uczniowie wkładają w pokonywanie trudności.

-          Rozwijanie sprawności fizycznej, promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.

-          Rozwijanie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.

-          Podnoszenie umiejętności efektywnego uczenia się jako podstawa profilaktyki chorób psychosomatycznych, z uwzględnieniem czasu na odpoczynek w celu zachowania równowagi zdrowia psychicznego.

-          Podnoszenie umiejętności  bezpiecznego i efektywnego korzystania z technologii cyfrowych, w tym uzależnienia od mediów  społecznościowych  oraz  promocja roztropnego  korzystania w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologię informacyjno-komunikacyjną.

-          Podejmowanie  działań  z  zakresu  doradztwa  zawodowego  w  celu  wyposażenia  uczniów w niezbędne informacje i umiejętności, m.in. pomocne w wyborze dalszego kierunku kształcenia, drogi zawodowej.

-          Kształtowanie nawyków prozdrowotnych szczególnie w sytuacji pandemii (higiena, odpowiedzialne zachowanie, równowaga emocjonalna, aktywność fizyczna).

 

 

  1. 10.   Działania wychowawcze i profilaktyczne skierowane do uczniów (do wyboru przez wychowawcę według potrzeb i specyfiki klasy):

 

SFERA

 

Zadania

 

Forma realizacji

Osoby odpowiedzialne

 

Termin

 

PSYCHICZNA

Rozpoznanie możliwości, zdolności i zainteresowań uczniów.

Przeprowadzanie diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas

bieżącej pracy oraz

rozmowy z uczniami (klasy I-III).

nauczyciele, wychowawcy, pedagog

na bieżąco

Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów.

Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć

pozalekcyjnych,

konkursów, udział w życiu kulturalnym regionu, przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły.

 

Szkoleniowe rady pedagogiczne

nauczyciele, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dyrektor

zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby,

zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości

 

 

 

według harmonogramu

Pogłębianie samoświadomości uczniów (mocnych stron), podnoszenie poczucia własnej wartości, rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień, wiary we własne możliwości, rozwijanie umiejętności

interpersonalnych.

Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce, kwestionariusze służące samopoznaniu.

 

 

wychowawcy, pedagog,  zaproszeni goście

zgodnie z potrzebami, według harmonogramu

Uświadomienie uczniom czym jest szczęście i równowaga w życiu.

Sposoby rozwijania tych

umiejętności i ich osiągania.

Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce.

wychowawcy, pedagog,

zgodnie

z potrzebami, według harmonogramu

Kształtowanie postawy twórczej, kreatywności, rozwijanie samodzielności.

Szkolone konkursy, wycieczki.

wychowawcy

według kalendarza

Podnoszenie umiejętności skutecznego uczenia się. Uczenie planowania i dobrej organizacji pracy własnej z zachowaniem równowagi pomiędzy czasem poświęconym na naukę a

odpoczynkiem.

 zajęcia z wychowawcą

pedagog,  wychowawcy

zgodnie z planem pracy wychowawczej

 

 

Sposoby radzenia sobie ze stresem, poznawanie technik relaksacyjnych, rozwijanie

uważności.

Zajęcia z wychowawcą.

 pedagog

według potrzeb klas

i indywidualnych

potrzeb uczniów

 

AKSJOLOGICZNA

Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej.

Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych.

Kształtowanie postaw

patriotycznych.

Świętowanie rocznic i wydarzeń

patriotycznych, zajęcia z wychowawcą na temat patriotyzmu, wyjścia do miejsc pamięci narodowej.

nauczyciele, wychowawcy

zgodnie z kalendarzem

Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą

regionu.

Wycieczki tematyczne, zajęcia z wychowawcą.

nauczyciele, wychowawcy

godziny w ramach przedmiotu

Poznanie dorobku

kulturalnego Europy, świata.

Wycieczki tematyczne, zajęcia z wychowawcą,

nauczyciele, wychowawcy

zgodnie z terminarzem pracy nauczycieli przedmiotu i zajęć

z wychowawcą

Uczenie właściwego pojęcia tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii.

Kształtowanie odwagi do reagowania na

niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka,

dyskryminację.

Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce.

wychowawcy

zgodnie z planem pracy wychowawczej

Rozwijanie poczucia wspólnoty, postaw moralnych oraz wartości

etycznych.

Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce.

nauczyciele, wychowawcy

zgodnie z planem pracy wychowawczej

 

SPOŁECZNA

Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a

także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły.

Omówienie Statutu szkoły, dokumentów wewnętrznych,

Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce.

wychowawcy

na początku roku szkolnego 2021/2022 oraz na bieżąco

Uczenie zasad samorządności i demokracji.

Wybory Samorządu Uczniowskiego/wybory samorządów klasowych.

wychowawcy, opiekun Samorządu

Uczniowskiego

wrzesień 2021

Rozwijanie współpracy w zespole, budowania klimatu w klasie.

Zajęcia z wychowawcą, wydarzenia klasowe i szkolne, warsztaty, gry zespołowe, wspólne projekty.

wychowawcy, nauczyciele

na bieżąco

 

 

Rozwijanie komunikacji (umiejętności słuchania innych, rozumienia ich poglądów, umiejętności wypowiadania się na forum

klasy, świadomości spójności komunikacji niewerbalnej z werbalną).

Zajęcia z wychowawcą, wydarzenia klasowe i szkolne, gry zespołowe, scenki, wspólne projekty.

wychowawcy, nauczyciele

na bieżąco

Rozwijanie prawidłowych zachowań w sieci – komunikacja bez przemocy, kultura języka tzw. netykieta (media społecznościowe).

 

Promowanie budowania relacji w życiu realnym zamiast w sieci.

 

Przeciwdziałanie uzależnieniom

behawioralnym.

Zajęcia z wychowawcą, wydarzenia klasowe i szkolne, warsztaty.

wychowawcy, nauczyciele

na bieżąco

Integracja klas pierwszych.

 

Integracja i reintegracja klas drugich i trzecich.

zajęcia z wychowawcą.

pedagog

 

wychowawcy

 

nauczyciele

wrzesień/

październik 2021

 

cały rok szkolny

Wprowadzenie technik mediacji jako metody

rozwiązywania konfliktów.

pogadanki dla uczniów

pedagog

rok szkolny 2021/2022

Wzmocnienie edukacji ekologicznej. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Udział w konkursach i w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, zaangażowanie w wolontariat, wycieczki krajoznawcze, lekcje

przedmiotowe.

wychowawcy, nauczyciele, organizatorzy akcji

według potrzeb

Kształtowanie postaw odpowiedzialności społecznej poprzez poruszanie istotnych

problemów społecznych (zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych,

środowiskowych).

Warsztaty dla uczniów.

zaproszeni specjaliści w

danej dziedzinie, wolontariusze, przedstawiciele stowarzyszeń

według potrzeb

Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy.

Współpraca z innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy.

 

Prelekcje z doradztwa zawodowego.

Doradca zawodowy, pedagog,  wychowawcy, zaproszeni goście.

według propozycji instytucji zainteresowanych współpracą ze szkołą

 

 

Rozpoznanie sytuacji

uczniów przybywających zza granicy i objęcie ich pomocą.

rozmowy

Pedagog, wychowawcy

zgodnie z zapotrzebowania-

mi uczniów

Działania na rzecz poprawy

frekwencji uczniów.

Monitorowanie

frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.

 

Rozmowy z uczniami i rodzicami w celu

zdiagnozowania przyczyn niskiej frekwencji.

 

Zintegrowanie

współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku nauki.

 

nauczyciele,

wychowawcy

 

 

wychowawcy, pedagog, psycholog

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

na bieżąco

poprzez e- dziennik

 

 

 

 

 

zgodnie z harmonogramem zebrań, spotkania

 

 

 

 

FIZYCZNA

Promowanie zdrowego stylu życia i kształtowanie nawyków prozdrowotnych.

Dzień Sportu, zajęcia i pogadanki o zdrowym

stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka.

nauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy

zgodnie z harmonogramem wydarzeń szkolnych, plany pracy

wychowawczej

Zwiększanie świadomości uczniów w zakresie

profilaktyki uzależnień.

 

 

 

Rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych w celu zapewnienia

bezpieczeństwa uczniom.

Spotkania ze

specjalistami, rozmowy na zajęciach z wychowawcą.

 

 

Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów, prowadzenie obserwacji i rozmów z uczniami i rodzicami.

wychowawcy, pedagog, zaproszeni specjaliści

 

 

pedagog i psycholog, wychowawcy

zgodnie z zapotrzebowanie m

 

 

 

na bieżąco

 

 

 

  1. 11.   Zasady ewaluacji Programu wychowawczo-profilaktycznego

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności Programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

1)      obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,

2)      analizę dokumentacji,

3)      przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli (min. diagnoza czynników chroniących i czynników ryzyka, zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz psychoaktywnych przez uczniów, diagnoza potrzeb uczniów klas pierwszych), rozmowy z rodzicami,

4)      wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,

5)      analizę przypadków.

 

Ewaluacja programu przeprowadzona będzie pod koniec roku szkolnego 2021/2022 przez zespół szkolnych specjalistów. Zadaniem zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu/sprawozdania zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 28.09.2021
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Grzegorz Płachta
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 października 2021 10:02
Dokument wprowadzony do BIP przez: Grzegorz Płachta
Ilość wyświetleń: 523
29 października 2021 10:02 (Grzegorz Płachta) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany
Witamy na stronie BIP Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tuszynie::Witamy na stronie BIP Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tuszynie::