Program wychowawczo - profilaktyczny
Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tuszynie
na rok szkolny 2021/2022
Spis treści:
1) Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r.
2) Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r.
3) Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
4) Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
5) Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
6) Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
7) Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii
8) Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
9) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej,
edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
10) Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
11) Statut Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tuszynie
Program wychowawczo-profilaktyczny Liceum Ogólnoksatałcące im. Jana Pawła II w Tuszynie to program profilaktyki środowiskowej, to znaczy taki, w którym obiektem działań jest środowisko szkolne – uczniowie, rodzice, nauczyciele.
Zgodnie z definicjami wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
Profilaktyka to kompleksowa interwencja, która obejmuje równolegle trzy obszary działania: wspomaganie ucznia w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi jego prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu (czyli budowanie odporności i konstruktywnej zaradności); ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka; inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących.
Czynniki ryzyka to indywidualne cechy i zachowania uczniów, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społecznego.
Czynniki chroniące to indywidualne cechy i zachowania uczniów, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny ucznia i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka.
Ustalono na podstawie przeprowadzonych ankiet, rozmów z wychowawcami, że celem oddziaływań wychowawczych w naszej szkole jest przywrócenie równowagi psychicznej uczniów po powrocie do szkoły ze zdalnego nauczania, wzmacnianie oraz budowanie odporności psychicznej w celu ułatwienia radzenia sobie z wyzwaniami codziennego życia.
Podstawowym celem realizacji Programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Działalność wychowawcza w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
2) psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
3) społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości, współpracę, kształtowanie prawidłowych zachowań w grupie rówieśniczej, uwrażliwianie na potrzeby innych, wzmacnianie odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych,
4) aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia i szczęścia, rozwijania odwagi do reagowania na niesprawiedliwość i krzywdę drugiego człowieka, dyskryminację, rozwijania poczucia wspólnoty, postaw moralnych oraz etycznych.
1) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,
2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu,
3) wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
4) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli i rodziców lub opiekunów,
5) doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami,
6) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców lub opiekunów,
7) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, przez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.
1) uzupełnianie braków wiedzy i umiejętności, które się pojawiły podczas zdalnego nauczania,
2) pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotów kierunkowych, mając na uwadze zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
3) promowania wartości uczenia się jako elementu stałego rozwoju i samodoskonalenia.
1) dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z promocją zdrowia psychicznego, przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych oraz udostępnianie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej w tym zakresie,
2) przekazanie informacji uczniom, ich rodzicom lub opiekunom odnośnie obowiązujących w szkole procedur i przepisów prawnych.
1) wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
2) wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
3) realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych programów zalecanych w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,
4) przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
5) kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
6) doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych;
7) włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
8) poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów i nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach.
1) stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
2) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
3) inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
4) w porozumieniu z Radą Rodziców stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność prospołeczna, prozdrowotna, ekologiczna i profilaktyczna.
5) współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
6) czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
7) nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
8) nadzoruje realizację Programu wychowawczo-profilaktycznego.
1) uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
2) opracowuje projekt Programu wychowawczo-profilaktycznego i rekomenduje go do uchwalenia Radzie Rodziców,
3) uczestniczy w realizacji Programu wychowawczo-profilaktycznego.
1) kształcą i wychowują uczniów w duchu patriotyzmu i demokracji,
2) udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
3) wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
4) przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia,
5) reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów dbając o bezpieczeństwo uczniów w szkole,
6) rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
7) współpracują z wychowawcami w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Programu wychowawczo-profilaktycznego.
1) diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
2) rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
3) na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Programie wychowawczo-profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
4) zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
5) są członkami zespołu wychowawców i współpracują z przewodniczącym zespołu w zakresie zadań wynikających z planu pracy wychowawczej,
6) oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
7) współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, zespołem szkolnych specjalistów pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
8) wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
9) dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
10) podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom uczniów,
11) podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.
1) opracowuje propozycje modyfikacji zasad usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, ustalania klasyfikacyjnych ocen zachowania,
2) analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
3) ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
4) przygotowuje sprawozdania w zakresie działań wychowawczych.
1) diagnozuje środowisko wychowawcze,
2) zapewnia uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną w odpowiednich formach,
3) współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub opieki,
4) zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
5) współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
6) współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
7) współpracuje z wychowawcami i nauczycielami w zakresie realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych,
8) przygotowuje sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły.
1) uchwalają (Rada Rodziców), w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Program wychowawczo- profilaktyczny,
2) uczestniczą w zebraniach organizowanych przez szkołę,
3) zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
4) współpracują z wychowawcami i innymi nauczycielami oraz specjalistami pracującymi w szkole.
1) jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności społecznej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
2) prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
3) reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
4) propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
5) dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
6) współpracuje z kołem wolontariatu.
Lp. |
WYDARZENIE OGÓLNOSZKOLNE |
TERMIN |
KLASA |
ODPOWIEDZIALNI |
1. |
Inauguracja roku szkolnego 2021/2022 w klasach. |
1.09.2021r. |
wszyscy uczniowie |
wychowawcy |
2. |
Narodowe Czytanie 2021 Moralność Pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej |
04.09.2021r. |
zainteresowani nauczyciele / uczniowie |
E. Helik |
3. |
Dzień Patrona Szkoły |
16.10.2021r. |
wszystkie klasy oraz nauczyciele |
E. Helik |
4. |
Dzień Edukacji Narodowej |
13.10.2021r. |
wszystkie klasy oraz auczyciele |
P. Ossowski |
5. |
Zaślubiny klasy pierwszej Otrzęsiny klasy pierwszej |
październik 2021r. |
wszystkie klasy oraz nauczyciele |
J. Gonicka P. Ossowski |
6. |
Konkurs ortograficzny |
październik 2021r. |
zainteresowani uczniowie |
E. Helik P. Ossowski |
7. |
Europejski Dzień Języków Obcych |
jesień 2021r. |
zainteresowani uczniowie |
M. Dobrowolska |
8. |
Akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości |
listopad 2021r. |
wszystkie klasy oraz nauczyciele |
K. Mitek A. Strumiłło |
9. |
Jasełka |
grudzień 2021r. |
wszystkie klasy oraz nauczyciele |
E. Helik T. Krakus ks. A. Marcinków |
10. |
Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. |
grudzień 2021r. |
zainteresowani uczniowie |
Koło wolontariatu Samorząd Uczniowski |
11. |
Studniówka |
styczeń 2022r |
klasa 3PG |
P. Ossowski |
12. |
Dzień liczby pi |
14.03.2022r. |
zainteresowani uczniowie |
J. Gonicka |
13. |
Dni otwarte |
wiosna 2022r. |
uczniowie oraz nauczyciele |
E. Helik K. Mitek P. Ossowski wychowawcy klas oraz wszyscy nauczyciele |
14. |
Zakończenie roku szkolnego dla klasy trzeciej |
29.04.2022 |
wszystkie klasy oraz nauczyciele |
J. Błaszczyk A. Chrzanowska |
15. |
Międzynarodowy Dzień Ziemi. |
kwiecień 2022r. |
zainteresowani uczniowie |
K. Mitek |
12. |
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. |
kwiecień 2022r. |
zainteresowani uczniowie |
P. Ossowski |
13. |
Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja |
maj 2022r. |
zainteresowani uczniowie |
M. Dulasińska E. Helik |
14. |
Dzień Sportu oraz Dzień Dziecka |
01.06.2022r |
wszyscy uczniowie |
wychowawcy oraz nauczyciele |
15. |
Uroczyste zakończenie roku szkolnego. |
24.06.2022r. |
wszyscy uczniowie oraz nauczyciele |
wychowawcy klas |
16. |
Wręczenie świadectw dojrzałości. |
zgodnie z terminarzem OKE
|
3PG |
Dyrektor G. Płachta wychowawca – P. Ossowski |
17.
|
Kronika szkolna. |
cały rok szkolny |
|
E. Helik |
Uwaga! Inne wydarzenia, np. wyjścia edukacyjne, wycieczki szkolne, zawody sportowe, konkursy, odbędą się, jeśli sytuacja epidemiczna na to pozwoli (w roku szkolnym 2021/2022 nie planuje się organizacji wydarzeń gromadzących większą liczbę osób). |
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- wniosków i analiz (wnioski z pracy zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawców, analiza dzienników lekcyjnych, uwag i spostrzeżeń nauczycieli, uczniów, rodziców),
- wniosków z ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,
- analizy czynników chroniących i czynników ryzyka występujących w środowisku szkolnym,
- analizy ankiet dotyczących powrotu uczniów do szkoły po pandemii,
- wyników diagnozy zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych.
Z przeprowadzanej diagnozy wynika, że w swoich działaniach wychowawczo-profilaktycznych szkoła powinna uwzględnić w szczególności:
1) Konieczność odbudowania relacji między członkami społeczności szkolnej opartych na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i zaufaniu oraz wsparciu.
2) Planowanie działań służących wzmacnianiu u uczniów wiary w siebie i własne możliwości oraz przynależności do szkolnej społeczności (budowanie /tworzenie wspólnoty).
3) Dążenie do współodpowiedzialności za realizację działań w ramach Programu wychowawczo
– profilaktycznego wszystkich wychowawców, nauczycieli, pedagogów i psychologów.
4) Usprawnianie komunikacji pomiędzy wychowawcami, nauczycielami i rodzicami w celu podejmowania spójnych działań wychowawczych.
5) Dostarczanie uczniom wiedzy w zakresie dostępnych form pomocy i wsparcia przeciwdziałających poczuciu bezradności/bezsilności.
6) W projektowaniu tematyki zajęć z wychowawcą należy skoncentrować się na:
- integracji i reintegracji zespołów klasowych połączonej z ćwiczeniem pracy w grupach, wyjściami poza mury szkoły, wyjścia edukacyjne,
- kształtowaniu umiejętności radzenia sobie ze stresem, poznawaniu technik relaksacyjnych,
- doświadczanych przez młodzież problemów wynikających z okresu rozwojowego (kryzysy, niska samoocena/ poczucie własnej wartości, wiara we własne możliwości, osamotnienie, samoakceptacja),
- promowaniu i rozwijaniu umiejętności interpersonalnych takich jak: komunikacja, współpraca, inteligencja emocjonalna,
- wspieraniu większej otwartości wśród młodzieży charakteryzującej się nieśmiałością,
- kształtowaniu umiejętności efektywnego uczenia się,
- popularyzacji idei tolerancji, uwrażliwiania na potrzeby innych, kształtowaniu empatii, uważności,
- edukacji sposobów osiągania szczęścia i równowagi w życiu.
1) brak pozytywnej relacji/zaufania uczniów z nauczycielami, brak wsparcia i zrozumienia z ich strony,
2) przeciążenie nauką, brak czasu na odpoczynek,
3) brak umiejętności radzenia sobie ze stresem,
4) presja z wyborem dalszej ścieżki kształcenia, zgodnie z profilem klasy,
5) rywalizacja między uczniami, niskie umiejętności radzenia sobie z porażkami,
6) brak lub niedostateczne poczucie zintegrowania z klasą i środowiskiem szkolnym,
7) słabo rozwinięte kompetencje emocjonalne i społeczne,
8) wysokie wymagania środowiska rodzinnego,
9) problemy rodzinne i zdrowotne
10) niedostateczne umiejętności wychowawcze rodziców w reagowaniu na negatywne zachowania dzieci.
1) świadomość i wiedza uczniów dotycząca konsekwencji zachowań ryzykownych i szkodliwych,
2) wyznawane wartości,
3) więzi rodzinne,
4) dobre relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami,
5) dobre relacje uczniów i rodziców z wychowawcami i nauczycielami,
6) duże zaufanie rodziców do oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych szkoły oraz dbałości o bezpieczeństwo uczniów,
7) bogate tradycje szkoły,
8) przyjazna atmosfera panująca w szkole,
9) dobra współpraca pomiędzy pracownikami szkoły,
10) podmiotowe traktowanie uczniów (wnikliwość obserwacji i poznawania uczniów),
11) kompetentni, doświadczeni nauczyciele,
12) wysoki poziom nauczania,
13) pomoc psychologiczno – pedagogiczna,
14) gabinet pielęgniarki szkolnej,
15) współpraca z uczelniami wyższymi,
16) szkoła stanowi integralną część środowiska lokalnego i pełni w nim rolę kulturotwórczą.
a) W bieżącym roku szkolnym najważniejsze kierunki realizacji polityki oświatowej państwa to:
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań Programu wychowawczo- profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno- pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno- komunikacyjne.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
- Odnawianie relacji po powrocie do szkoły po nauczaniu zdalnym (integracja i reintegracja zespołów klasowych).
- Podejmowanie przez nauczycieli i wychowawców działań (opartych o obserwację) służących rozpoznawaniu potrzeb uczniów, m.in. w zakresie budowania relacji interpersonalnych w grupie klasowej.
- Wsparcie psychologiczne (wspieranie uczniów ze zdiagnozowanymi problemami takimi jak: duży poziom stresu, osamotnienie, nadmierne obciążenie nauką, poczucie braku zrozumienia, ogólne lęki).
- Otoczenie uczniów wpierającą i życzliwą postawą umożliwiającą ponowne zaangażowanie się i wdrożenie do nawyku nauki w tradycyjnej formie.
- Uzupełnienie braków wiedzy i umiejętności wynikających z edukacji zdalnej.
- Stosowanie pozytywnych wzmocnień w sferze emocjonalnej, akcentowanie mocnych stron oraz docenianie wysiłków jakie uczniowie wkładają w pokonywanie trudności.
- Rozwijanie sprawności fizycznej, promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.
- Rozwijanie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.
- Podnoszenie umiejętności efektywnego uczenia się jako podstawa profilaktyki chorób psychosomatycznych, z uwzględnieniem czasu na odpoczynek w celu zachowania równowagi zdrowia psychicznego.
- Podnoszenie umiejętności bezpiecznego i efektywnego korzystania z technologii cyfrowych, w tym uzależnienia od mediów społecznościowych oraz promocja roztropnego korzystania w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologię informacyjno-komunikacyjną.
- Podejmowanie działań z zakresu doradztwa zawodowego w celu wyposażenia uczniów w niezbędne informacje i umiejętności, m.in. pomocne w wyborze dalszego kierunku kształcenia, drogi zawodowej.
- Kształtowanie nawyków prozdrowotnych szczególnie w sytuacji pandemii (higiena, odpowiedzialne zachowanie, równowaga emocjonalna, aktywność fizyczna).
SFERA |
Zadania |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
PSYCHICZNA |
Rozpoznanie możliwości, zdolności i zainteresowań uczniów. |
Przeprowadzanie diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy oraz rozmowy z uczniami (klasy I-III). |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
na bieżąco |
Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów. |
Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, konkursów, udział w życiu kulturalnym regionu, przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły.
Szkoleniowe rady pedagogiczne |
nauczyciele, wychowawcy
dyrektor |
zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby, zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości
według harmonogramu |
|
Pogłębianie samoświadomości uczniów (mocnych stron), podnoszenie poczucia własnej wartości, rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień, wiary we własne możliwości, rozwijanie umiejętności interpersonalnych. |
Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce, kwestionariusze służące samopoznaniu.
|
wychowawcy, pedagog, zaproszeni goście |
zgodnie z potrzebami, według harmonogramu |
|
Uświadomienie uczniom czym jest szczęście i równowaga w życiu. Sposoby rozwijania tych umiejętności i ich osiągania. |
Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce. |
wychowawcy, pedagog, |
zgodnie z potrzebami, według harmonogramu |
|
Kształtowanie postawy twórczej, kreatywności, rozwijanie samodzielności. |
Szkolone konkursy, wycieczki. |
wychowawcy |
według kalendarza |
|
Podnoszenie umiejętności skutecznego uczenia się. Uczenie planowania i dobrej organizacji pracy własnej z zachowaniem równowagi pomiędzy czasem poświęconym na naukę a odpoczynkiem. |
zajęcia z wychowawcą |
pedagog, wychowawcy |
zgodnie z planem pracy wychowawczej |
|
Sposoby radzenia sobie ze stresem, poznawanie technik relaksacyjnych, rozwijanie uważności. |
Zajęcia z wychowawcą. |
pedagog |
według potrzeb klas i indywidualnych potrzeb uczniów |
AKSJOLOGICZNA |
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych. Kształtowanie postaw patriotycznych. |
Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, zajęcia z wychowawcą na temat patriotyzmu, wyjścia do miejsc pamięci narodowej. |
nauczyciele, wychowawcy |
zgodnie z kalendarzem |
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu. |
Wycieczki tematyczne, zajęcia z wychowawcą. |
nauczyciele, wychowawcy |
godziny w ramach przedmiotu |
|
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata. |
Wycieczki tematyczne, zajęcia z wychowawcą, |
nauczyciele, wychowawcy |
zgodnie z terminarzem pracy nauczycieli przedmiotu i zajęć z wychowawcą |
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii. Kształtowanie odwagi do reagowania na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, dyskryminację. |
Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce. |
wychowawcy |
zgodnie z planem pracy wychowawczej |
|
Rozwijanie poczucia wspólnoty, postaw moralnych oraz wartości etycznych. |
Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce. |
nauczyciele, wychowawcy |
zgodnie z planem pracy wychowawczej |
|
SPOŁECZNA |
Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły. |
Omówienie Statutu szkoły, dokumentów wewnętrznych, Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce. |
wychowawcy |
na początku roku szkolnego 2021/2022 oraz na bieżąco |
Uczenie zasad samorządności i demokracji. |
Wybory Samorządu Uczniowskiego/wybory samorządów klasowych. |
wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego |
wrzesień 2021 |
|
Rozwijanie współpracy w zespole, budowania klimatu w klasie. |
Zajęcia z wychowawcą, wydarzenia klasowe i szkolne, warsztaty, gry zespołowe, wspólne projekty. |
wychowawcy, nauczyciele |
na bieżąco |
|
Rozwijanie komunikacji (umiejętności słuchania innych, rozumienia ich poglądów, umiejętności wypowiadania się na forum klasy, świadomości spójności komunikacji niewerbalnej z werbalną). |
Zajęcia z wychowawcą, wydarzenia klasowe i szkolne, gry zespołowe, scenki, wspólne projekty. |
wychowawcy, nauczyciele |
na bieżąco |
Rozwijanie prawidłowych zachowań w sieci – komunikacja bez przemocy, kultura języka tzw. netykieta (media społecznościowe).
Promowanie budowania relacji w życiu realnym zamiast w sieci.
Przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym. |
Zajęcia z wychowawcą, wydarzenia klasowe i szkolne, warsztaty. |
wychowawcy, nauczyciele |
na bieżąco |
|
Integracja klas pierwszych.
Integracja i reintegracja klas drugich i trzecich. |
zajęcia z wychowawcą. |
pedagog
wychowawcy
nauczyciele |
wrzesień/ październik 2021
cały rok szkolny |
|
Wprowadzenie technik mediacji jako metody rozwiązywania konfliktów. |
pogadanki dla uczniów |
pedagog |
rok szkolny 2021/2022 |
|
Wzmocnienie edukacji ekologicznej. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. |
Udział w konkursach i w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, zaangażowanie w wolontariat, wycieczki krajoznawcze, lekcje przedmiotowe. |
wychowawcy, nauczyciele, organizatorzy akcji |
według potrzeb |
|
Kształtowanie postaw odpowiedzialności społecznej poprzez poruszanie istotnych problemów społecznych (zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych, środowiskowych). |
Warsztaty dla uczniów. |
zaproszeni specjaliści w danej dziedzinie, wolontariusze, przedstawiciele stowarzyszeń |
według potrzeb |
|
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. |
Współpraca z innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy.
Prelekcje z doradztwa zawodowego. |
Doradca zawodowy, pedagog, wychowawcy, zaproszeni goście. |
według propozycji instytucji zainteresowanych współpracą ze szkołą |
|
Rozpoznanie sytuacji uczniów przybywających zza granicy i objęcie ich pomocą. |
rozmowy |
Pedagog, wychowawcy |
zgodnie z zapotrzebowania- mi uczniów |
Działania na rzecz poprawy frekwencji uczniów. |
Monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
Rozmowy z uczniami i rodzicami w celu zdiagnozowania przyczyn niskiej frekwencji.
Zintegrowanie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku nauki.
|
nauczyciele, wychowawcy
wychowawcy, pedagog, psycholog
wychowawcy
|
na bieżąco poprzez e- dziennik
zgodnie z harmonogramem zebrań, spotkania
|
|
FIZYCZNA |
Promowanie zdrowego stylu życia i kształtowanie nawyków prozdrowotnych. |
Dzień Sportu, zajęcia i pogadanki o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka. |
nauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy |
zgodnie z harmonogramem wydarzeń szkolnych, plany pracy wychowawczej |
Zwiększanie świadomości uczniów w zakresie profilaktyki uzależnień.
Rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom. |
Spotkania ze specjalistami, rozmowy na zajęciach z wychowawcą.
Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów, prowadzenie obserwacji i rozmów z uczniami i rodzicami. |
wychowawcy, pedagog, zaproszeni specjaliści
pedagog i psycholog, wychowawcy |
zgodnie z zapotrzebowanie m
na bieżąco |
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności Programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) analizę dokumentacji,
3) przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli (min. diagnoza czynników chroniących i czynników ryzyka, zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz psychoaktywnych przez uczniów, diagnoza potrzeb uczniów klas pierwszych), rozmowy z rodzicami,
4) wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
5) analizę przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzona będzie pod koniec roku szkolnego 2021/2022 przez zespół szkolnych specjalistów. Zadaniem zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu/sprawozdania zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Strona BIP Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Tuszynie