PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
IM. JANA PAWŁA II W TUSZYNIE
NA ROK SZKOLNY 2020/2021
„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem, - o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich”.
Jan Paweł II
Podstawa prawna:
Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, jest realizowany w oparciu w współpracę rodziców, uczniów i nauczycieli.
Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniom i nauczycielom. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy (klasy, szkoły), którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni.
Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów oraz pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:
- obowiązujące akty prawne;
- dotychczasowe doświadczenia szkoły;
- zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów wychowawczych
i profilaktycznych w szkole i środowisku;
- przeprowadzone badania na temat sytuacji wychowawczej, zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku;
- przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces wychowania;
1. Przyjęta wizja szkoły.
Nasza szkoła chce być placówką, w której:
- panuje życzliwa i bezpieczna atmosfera, oparta na wzajemnym szacunku, współpracy i dialogu nauczycieli,
uczniów i rodziców;
- udziela się pomocy i wsparcia oraz aktywnie współdziała we wszystkich sprawach dotyczących uczniów;
dba się o kształtowanie szacunku do historii, tradycji i kultury wielkiej i małej ojczyzny;
- uczeń ma zapewnioną opiekę i pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
2. Przyjęta sylwetka wychowanka.
Uczeń nabywa w naszej szkole cech ważnych dla prawidłowego funkcjonowania w życiu, tj.:
samodzielność – uczeń kieruje swoim działaniem, dociera do różnych źródeł informacji, potrafi dokonać wyboru wartości, radzi sobie w sytuacjach problemowych, rozstrzyga wątpliwości i problemy moralne zgodnie z przyjętą hierarchią wartości, potrafi dokonać samooceny, prezentuje własny punkt widzenia i uwzględnia poglądy innych ludzi;
odpowiedzialność – uczeń odpowiada za swoje wyniki w nauce, za swoje słowa i czyny, za skutki podejmowanych decyzji, potrafi odróżnić rzeczywistość od wyobraźni, podporządkowuje się określonym zasadom życia społecznego, kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, dba o zdrowie i życie własne i innych;
twórczość – uczeń rozumie potrzebę doskonalenia i rozwijania samego siebie, tworzy własny warsztat pracy, rozwija swoje zainteresowania, rozwiązuje zadania problemowe związane z otaczającym go światem;
etyczność – uczeń odróżnia prawdę od kłamstwa, umie współdziałać z innymi, rozumie sens praw i obowiązków, szanuje siebie i innych, szanuje dobro wspólne, dba o estetyczny wygląd własny i otoczenia.
3. Cele ogólne.
1. Kształtowanie u uczniów: poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej; zachowań prozdrowotnych; postawy asertywności – zapobieganiu wchodzeniu w zachowania ryzykowne, związane z przyjmowaniem środków psychoaktywnych; postawy zdrowego stylu życia – zapobieganie zaburzeniom odżywiania; umiejętności komunikowania się z rówieśnikami oraz dorosłymi w sytuacjach trudnych i konfliktowych; umiejętności koniecznych do przedstawiania swoich oczekiwań w sposób pozbawiony agresji.
2. Organizacja czasu wolnego w oparciu o programy alternatyw, koła: turystyczne, sportowe, wolontariatu, teatralne.
3. Uwewnętrznianie postaw proekologicznych – szacunku do przyrody.
4. Cele szczegółowe programu.
I. Uczeń aktywnie uczestniczy w realizowaniu zadań szkoły:
• aktywnie uczestniczy w imprezach i projektach szkolnych, konkursach przedmiotowych oraz rozgrywkach i
turniejach sportowych,
• angażuje się w prace porządkowe na posesji szkoły i w budynku,
• dba o wystrój i porządek w pracowniach na terenie szkoły,
• dba o gazetkę szkolną
II. Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej , lokalnej i regionalnej:
Uczeń:
• potrafi okazać należny szacunek dla symboli narodowych, bierze udział w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym:
- Dzień Niepodległości
- obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja
III. Uwewnętrznianie postaw proekologicznych szacunku dla przyrody:
• bierze udział w akcjach i projektach takich jak np.:
- Sprzątanie świata, Dzień Ziemi
IV. Edukacja kulturalna:
• bierze udział w wydarzeniach kulturalnych regionu i kraju:
- śledzi aktualne wydarzenia w kulturze rodzimej
- uczestniczy w szkolnych imprezach kulturalnych
- ogląda spektakle teatralne, ekspozycje muzealne (klasowa wycieczka do teatru, muzeum)
V. Edukacja prozdrowotna:
• propaguje zdrowy tryb życia,
• przejawia troskę o zdrowie własne i innych (alkoholizm, nikotynizm, narkomania, przemoc, agresja),
- bierze udział w spotkaniu związanym z przeciwstawianiem się agresji i dopalaczy- przedstawiciel policji.
VI. Organizacja czasu wolnego oraz kreowanie zdrowego stylu życia, integracja zespołu klasowego:
• planuje i uczestniczy w pozalekcyjnych spotkaniach integracyjnych (ognisko, wyjazd integracyjny, wycieczka krajoznawcza)
5. Adresaci i realizatorzy programu.
Adresatami niniejszego programu są:
- wszyscy uczniowie naszej szkoły;
- rodzice – w pierwszym rzędzie odpowiedzialni za wychowanie swego dziecka – naszego ucznia;
- nauczyciele, którzy jednocześnie pełnią rolę realizatorów tego programu.
Działania adresowane do wszystkich uczniów:
- zapoznanie uczniów z obowiązującymi w szkole regulaminami, w tym z ich prawami i obowiązkami, omówienie na lekcjach wychowawczych organizacji pracy szkoły, podstawowych zapisów Statutu, WSO i Programu Wychowawczo-Profilaktycznego;
- propagowanie szacunku dla kultury, tradycji i zdrowego stylu życia, udział w tradycyjnych świętach i obrzędach narodowych, lokalnych i szkolnych;
- budowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej;
- budowanie i aktywizowanie zespołu klasowego.
Działania skierowane do rodziców:
- zapoznanie rodziców z: zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi w danej szkole i klasach, przepisami dotyczącymi zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
- udział rodziców w podejmowaniu decyzji istotnych dla pracy szkoły, monitorowanie ich potrzeb oraz oczekiwań wobec programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły:
- rozmowy i konsultacje indywidualne;
- dyskusje podczas wywiadówek klasowych;
- anonimowe sondaże ankietowe.
Działania skierowane do nauczycieli:
- rozmowy i konsultacje indywidualne;
- dyskusje podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej;
- udzielanie wsparcia w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych.
6. Struktura oddziaływań wychowawczych
Wychowawcą jest każdy pracownik pedagogiczny naszej szkoły.
Dyrektor szkoły:
Wychowawca klasy:
w szkole i środowisku,
z uczniami o specjalnych potrzebach,
Rada pedagogiczna:
Nauczyciel przedmiotowy:
w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
Rodzice:
Samorząd uczniowski:
Inni pracownicy szkoły:
7. Prawa i obowiązki uczniów.
Uczeń w naszej szkole ma w szczególności prawo do:
Uczeń w naszej szkole ma obowiązek w szczególności:
Uczeń w naszej szkole może być nagrodzony za dobre wyniki w nauce i zachowaniu lub inne osiągnięcia w życiu szkolnym:
Wobec ucznia naszej szkoły, który nie przestrzega przyjętych norm i zwyczajów zachowania, dopuszcza się stosowanie m.in. następujących sankcji i konsekwencji:
8. Tradycje szkolne
9. Wykaz stałych uroczystości, wydarzeń i imprez ogólnoszkolnych:
10. Plan działań w szkole
Cel |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
Poznanie uczniów i ich integracja ze szkołą |
- wybór samorządu uczniowskiego, - ślubowanie klas I, - dzień patrona szkoły, - diagnoza zespołu klasowego ze szczególnym uwzględnieniem możliwości poznawczych oraz zainteresowań – kl. I, - zapoznanie uczniów i rodziców z dokumentami regulującymi pracę szkoły, - mobilizowanie uczniów do działań na rzecz społeczności szklonej – wszystkie klasy, - przygotowywanie i udział w imprezach i uroczystościach szkolnych – wszystkie klasy, - organizacja i udział w akcjach charytatywnych organizowanych na rzecz innych – wszystkie klasy. |
wychowawcy
wychowawcy
wszyscy pracownicy szkoły
wg harmonogramu
opiekun samorządu szkolnego |
IX X X I semestr
IX
cały rok
wg harmonogramu
cały rok |
Preorientacja zawodowa
|
- wybór zawodu a rynek pracy, zawody poszukiwane w Polsce i za granicą, - stworzenie okazji uczniom do poznania siebie, - wprowadzenie uczniów w problematykę wyboru przyszłego zawodu |
wychowawcy, nauczyciele |
Wg planu |
Wychowanie komunikacyjne, zapewnienie uczniom bezpieczeństwa |
- zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole - zasady udzielania pierwszej pomocy - zajęcia dotyczące radzenia sobie z emocjami oraz zapobiegania zachowaniom agresywnym - akcje: bezpieczne ferie i bezpieczne wakacje - organizacja próbnych alarmów przeciwpożarowych |
wychowawcy
n – l EDB
wychowawcy
wychowawcy
dyrekcja
|
IX
wg plan
cały rok
I / VI
wg planu |
Kształtowanie umiejętności społecznych
|
- uświadomienie potrzeby planowania swojego życia - kształcenie postawy twórczego rozwiązywania problemów i zmagania się z niepowodzeniami - zajęcia dotyczące komunikacji, - działanie Samorządu Uczniowskiego (debaty wyborcze, wybory, akcje, przeglądy) - kształtowanie umiejętności prowadzenia dyskusji, rozwiazywania sporów i obrony własnego zdania, - kształtowanie poprawnych relacji między nauczycielami a uczniami, uświadomienie uczniom celów i zadań pracy nauczyciela, - zdefiniowanie pojęcia koleżeństwo oraz przyjaźń; rola przyjaciół i kolegów w naszym życiu; - Internet – moja działalność w sieci, - organizowanie Dni Otwartych w szkole |
wychowawcy, nauczyciele opiekun sam.
|
wg. planu
|
Działalność profilaktyczna
|
- dyskusje na temat przemocy w szkole, sposoby jej zapobieganiu i metody walki z nią, - uświadomienie zagrożeń patologicznych w rodzinie, jak rozpoznać patologię i u kogo szukać pomocy, metody walki z patologią w rodzinie , - uświadomienie niebezpieczeństw jakie niesie przynależenie do sekt, subkultur |
wychowawcy, nauczyciele |
wg planu |
Kształtowanie postaw życzliwości i tolerancji |
- udział w akcjach charytatywnych |
samorząd |
samorząd |
Kształtowanie poczucia estetyki i postaw proekologicznych |
- przygotowywanie uroczystości szkolnych (Jasełka, wigilie) - organizowanie wyjść na interesujące filmy i do teatrów - akcje sprzątanie świata - organizowanie wycieczek krajoznawczych |
wychowawcy
nauczyciele
samorząd |
wg planu |
Przygotowanie do kontynuowania nauki i planowania rozwoju
|
- konsultacje indywidualne - dyskusje na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych |
wychowawcy
nauczyciele |
wg planu |
Kształtowanie postawy patriotycznej, obywatelskiej, otwartej na inne kultury |
- rozwijanie poczucia patriotyzmu i godności narodowej w świetle członkostwa Polski w UE, - poznajemy życie i działalność Patrona Szkoły, dyskusja o autorytetach; - organizowanie i udział w uroczystościach patriotycznych (11 listopada, 3 maja) - udział młodzieży w uroczystościach miejskich - organizacja dni różnych narodów np. dzień języków obcych |
wychowawcy, nauczyciele
|
wg planu |
Edukacja regionalna i europejska |
- turystyka; wybór sposobu spędzania czasu wolnego; - dlaczego warto poznawać świat małych ojczyzn. |
wychowawcy i nauczyciele |
wg plan |
Edukacja czytelnicza i medialna |
- modele kulturalnego spędzania wolnego czasu, - kształtowanie właściwego korzystania z dóbr kulturalnych |
wychowawcy i nauczyciele |
wg plan |
Wspieranie roli wychowawczej rodziny |
- organizowanie zebrań i konsultacji dla rodziców - udzielanie wsparcia rodzicom w prowadzeniu procesu wychowawczego - udział rodziców w uroczystościach i imprezach - uświadomienie wpływu konfliktów rodzinnych na zachowanie i naukę w szkole, przyczyny powstawania konfliktów i jak z nimi walczyć, - kształtowanie poprawnych stosunków między rodzicami a dorastającą młodzieżą |
dyrektor
wychowawcy, nauczyciele,
rodzice |
wg planu
cały rok |
Wychowanie prozdrowotne |
- zdrowie psychiczne- umiejętność postępowania z samym sobą, - konflikty- jak im zapobiegać, jak je rozładować; - przyczyny powstawania konfliktów, zastanowienie się nad metodami zapobiegania im oraz walki z nimi; - załamania i kryzysy- jak radzić sobie w trudnych sytuacjach; - zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania, - zapoznanie uczniów ze zgubnymi skutkami nałogów, kształtowanie umiejętności walki z nałogiem, - profilaktyka uzależnień, - co wiemy o AIDS, - anoreksja i bulimia- przyczyny i metody walki z chorobami, - wskazanie pozytywnych rezultatów ćwiczeń ruchowych, pracy fizycznej, sportów rekreacyjnych |
wychowawcy i nauczyciele |
wg planu |
Objęcie uczniów pomocą psychologiczno- pedagogiczną |
- organizowanie pomocy uczniom potrzebującym - dostosowywanie wymagań do potrzeb i możliwości uczniów - organizowanie pomocy w nauce - prowadzenie kół zainteresowań i zajęć wyrównawczych |
wychowawcy
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat zaplanowanych i prowadzonych działań, które będą poddane ewaluacji i modyfikacji w celu podnoszenia skuteczności programu wychowawczo – profilaktycznego. Ewaluacja poszczególnych obszarów działań programu wychowawczo – profilaktycznego będzie dokonywana poprzez:
Program Wychowawczo-Profilaktyczny nie jest dokumentem zamkniętym, może ulegać zmianom wraz ze zmieniającą się rzeczywistością wychowawczą szkoły. Analiza jego skuteczności będzie polegać na bieżącym monitorowaniu oraz corocznie dokonywanej ewaluacji. Wyniki ewaluacji są jawne i prezentowane w postaci raportu. Z jego skróconą wersją dyrektor zapoznaje Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców oraz przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego.
12. Postanowienia końcowe.
Ewaluacja programu przeprowadzona będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu
wychowawczego – profilaktycznego powołany przez dyrektora szkoły. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu
ewaluacji, organizację badań oraz opracowanie wyników.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Strona BIP Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Tuszynie