REGULMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. JANA PAWŁA II W TUSZYNIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.
- Rada Pedagogiczna realizuje swoje zadania statutowe dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
Rozdział II
Zadania i kompetencje Rady Pedagogicznej
§ 2
Podstawowym zadaniem Rady Pedagogicznej jest planowanie i analizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
§ 3
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) uchwala regulamin swojej działalności;
2) zatwierdza plan pracy szkoły na każdy rok szkolny;
3) podejmuje uchwały w sprawie eksperymentu pedagogicznego, po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców;
4) podejmuje uchwały w sprawie skreślenia ucznia z listy;
5) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli i zatwierdza plan WDN;
6) uchwala statut szkoły i wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu;
7) podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
8) podejmuje decyzje, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej o przedłużeniu okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu;
9) ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego dyrektora, organu sprawującego nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy szkoły.
§ 4
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2) opiniuje szkolny zestaw programów nauczania oraz programu rocznego przygotowania przedszkolnego;
3) opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz w ramach godzin ponad wymiarowych;
4) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
5) opiniuje projekt finansowy szkoły składany przez dyrektora szkoły;
6) opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora szkoły;
7) opiniuje podjęcie działalności stowarzyszeń, wolontariuszy oraz innych organizacji, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza;
8) wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora;
9) opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;
10) opiniuje tygodniowy plan lekcji;
11) opiniuje formy realizacji fakultatywnych form wychowania fizycznego;
12) opiniuje kandydatów na stanowisko wicedyrektorów szkoły;
13) Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb i możliwości uczniów, posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu, chorych lub niesprawnych czasowo, objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu określonych w szczegółowej informacji o sposobach dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb i możliwości uczniów, opracowanej na dany rok szkolny przez Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej;
14) opiniuje ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy szkoły.
§ 5
Rada pedagogiczna zapoznaje się z:
1) programem wizytacji przedstawionym przez osobę prowadzącą wizytację;
2) wynikami wizytacji oraz propozycją wniosków i zaleceń powizytacyjnych;
3) planem nadzoru pedagogicznego na nowy rok szkolny;
4) informacją o realizacji planu nadzoru.
§ 6
Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian.
§ 7
Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole. W takim przypadku organ uprawniony do odwołania jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
§ 8
Ponadto Rada Pedagogiczna:
1) rozpatruje skierowane do niej wnioski, dotyczące w szczególności organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych;
2) rozpatruje skierowane do niej wnioski rady rodziców, dotyczące wszystkich spraw szkoły;
3) rozpatruje skierowane do niej wnioski i opinie samorządu szkolnego dotyczące wszystkich spraw szkoły, a w szczególności realizacji podstawowych praw ucznia;
4) w uzasadnionych przypadkach może dokonać zmiany w szkolnym zestawie programów nauczania;
5) przedstawia Kuratorowi Oświaty wniosek o przyznanie stypendium ministra do spraw oświaty uczniowi;
6) deleguje przedstawiciela do udziału w zespole oceniającym, rozpatrującym odwołanie od oceny nauczyciela.
Rozdział III
Ogólne zasady działania Rady Pedagogicznej
§ 9
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
§ 10
- W zebraniach Rady Pedagogicznej może brać udział przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą oraz przedstawiciel organu prowadzącego szkołę.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie
i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Osoby, o których mowa w ust. 1-2 uczestniczą w tej części zebrania Rady Pedagogicznej, która dotyczy ich zakresu spraw.
- Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Pedagogicznej, nie biorą udziału w głosowaniach.
§ 11
- Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się zgodnie z przyjętym na początku roku szkolnego harmonogramem oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są:
1) przed rozpoczęciem roku szkolnego;
2) w każdym okresie (półroczu) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów;
3) po zakończeniu pierwszego okresu oraz rocznych zajęć szkolnych w celu przedstawienia przez dyrektora szkoły ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły;
4) w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane również w trybie nadzwyczajnym na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą oraz z inicjatywy:
1) przewodniczącego Rady Pedagogicznej;
2) organu prowadzącego szkołę;
3) co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Wystąpienia o organizację zebrania Rady Pedagogicznej w trybie nadzwyczajnym kierowane są w formie pisemnej do przewodniczącego.
- Wystąpienia o organizację zebrania Rady Pedagogicznej w trybie nadzwyczajnym powinny określać przyczynę zorganizowania zebrania oraz określać pożądany termin jego przeprowadzenia.
- Zebrania Rady Pedagogicznej prowadzi jej przewodniczący.
- W szczególnych przypadkach przewodniczący Rady Pedagogicznej może powierzyć prowadzenie zebrania Rady Pedagogicznej innemu nauczycielowi zatrudnionemu w szkole.
- W przypadku długotrwałej choroby dyrektora szkoły, funkcję przewodniczącego Rady Pedagogicznej pełni zastępca lub członek Rady Pedagogicznej wskazany przez organ prowadzący.
- W przypadku nagłej choroby dyrektora szkoły, gdy nie ma możliwości przełożenia zebrania Rady Pedagogicznej, prowadzenie zebrania można powierzyć wybranemu członkowi Rady Pedagogicznej. Wyboru dokonuje się w drodze glosowania.
- Propozycję kandydatury na przewodniczącego zebrania może zgłosić każdy z członków Rady Pedagogicznej. Przewodniczącym zostaje osoba, która uzyska największą liczbę głosów w głosowaniu.
- Pod nieobecność dyrektora szkoły z powodu nagłej choroby, Rada Pedagogiczna nie podejmuje innych uchwał niż te, które zostały ujęte w propozycji porządku obrad, z wyjątkiem uchwały dotyczącej wystąpienia z wnioskiem o odwołanie dyrektora ze stanowiska, gdy dyrektor szkoły wyraźnie uniemożliwia Radzie Pedagogicznej podjecie uchwały w tej sprawie.
- Przewodniczący o terminie i proponowanym porządku zebrania powiadamia wszystkich członków Rady Pedagogicznej przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
- Nadzwyczajne zebranie Rady Pedagogicznej może być zorganizowane w dniu powiadomienia.
Rozdział IV
Szczegółowe zasady działania Rady Pedagogicznej
§ 12
- Przewodniczący Rady Pedagogicznej w szczególności:
1) opracowuje roczny plan pracy Rady Pedagogicznej;
2) przygotowuje, zwołuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej;
3) podpisuje uchwały Rady Pedagogicznej;
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) monitoruje stopień realizacji podjętych uchwał przez Radę Pedagogiczną;
6) informuje Radę Pedagogiczną o stopniu realizacji podjętych uchwał;
7) podpisuje protokoły z zebrań Rady Pedagogicznej;
8) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa (jako dyrektor szkoły).
- Przygotowanie zebrania Rady Pedagogicznej przez przewodniczącego polega w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków Rady Pedagogicznej o terminie zebrania – z uwzględnieniem daty i godziny rozpoczęcia oraz o miejscu i proponowanym porządku zebrania.
§ 13
Prawa i obowiązki członka Rady Pedagogicznej
- Członek Rady Pedagogicznej ma prawo do:
1) czynnego udziału w zebraniach Rady Pedagogicznej;
2) składania wniosków i projektów uchwał;
3) udziału w pracach w stałych lub doraźnych zespołach powołanych przez Radę Pedagogiczną.
- Członek Rady Pedagogicznej zobowiązany jest do:
1) czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Pedagogicznej i jej komisjach lub zespołach, do których został powołany;
2) nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły;
3) współtworzenia na zebraniach Rady Pedagogicznej atmosfery życzliwości i koleżeństwa;
4) realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Pedagogicznej;
5) składania sprawozdań z wykonania powierzonych zdań.
- Udział w posiedzeniach Rady jest obowiązkowy. W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Pedagogicznej może być zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą dyrektora szkoły. Nieobecność na posiedzeniu Rady musi być usprawiedliwiona.
- Nieobecny członek Rady Pedagogicznej na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu i potwierdzenia znajomości postanowień własnoręcznym podpisem.
§ 14
- Porządek zebrania zatwierdza Rada Pedagogiczna.
- Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum).
- Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania, członkowie Rady Pedagogicznej mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku zebrania.
- Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć przewodniczący.
- Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod głosowanie Rady Pedagogicznej.
Rozdział V
Tryb podejmowania uchwał
§ 15
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Wnioski Rady Pedagogicznej przyjmowane są w drodze uchwał.
- Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Pomija się głosy "wstrzymujące się".
§ 16
Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są w głosowaniu jawnym lub tajnym.
§ 17
- Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Pedagogicznej.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują przez podniesienie ręki.
- W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
§ 18
- W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały w sprawach personalnych lub na wniosek członka Rady Pedagogicznej, przyjęty w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu tajnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują kartami do głosowania przygotowanymi przez przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
- Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, wybierana spośród członków Rady Pedagogicznej uczestniczących w zebraniu.
§ 19
- Rada Pedagogiczna przy wyborze swojego przedstawiciela do Komisji Konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły przeprowadza głosowanie tajne.
- Na karcie do głosowania kandydaci umieszczeni są alfabetycznie.
- Przedstawicielem Rady Pedagogicznej zostaje ten kandydat, który uzyska największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów na miejscu uprawniającym do udziału w Komisji Konkursowej, zarządza się powtórne głosowanie, pomiędzy tymi kandydatami.
§ 20
O wstrzymaniu wykonania uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rozdział VI
Dokumentowanie zebrań
§ 21
- Z zebrania Rady Pedagogicznej sporządza się protokół
- Księga protokołów jest podstawowym dokumentem działalności Rady Pedagogicznej
- Protokolanta zebrania wybiera Rada Pedagogiczna spośród swoich członków.
- Rada Pedagogiczna może wybrać protokolanta stałego lub na okres roku szkolnego.
- Protokół z zebrania Rady Pedagogicznej powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce zebrania;
2) numery podjętych uchwał;
3) listę członków Rady z podziałem na obecnych i nieobecnych;
4) stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum;
5) wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły);
6) zatwierdzony porządek zebrania;
7) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania;
8) przebieg zebrania;
9) treść zgłoszonych wniosków;
10) podjęte uchwały i wnioski;
11) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
- Dopuszcza się sporządzanie protokołu za pomocą komputerowego edytora tekstu, a jego wydruk wraz z załącznikami przechowywany jest w „Księdze protokołów” w dokumentacji Dyrektora szkoły
§ 23
- Uchwały Rady Pedagogicznej numeruje się cyframi arabskimi.
- Księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek szkoły.
- Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Pedagogicznej mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.
- Członkowie Rady są zobowiązani w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu obrad. Rada na następnym posiedzeniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.
§ 24
- Protokół z poprzedniego zebrania Rady Pedagogicznej przyjmuje się na następnym zebraniu.
- Przyjęte przez Radę Pedagogiczną poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.
- Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.
- Ewentualne zastrzeżenia do protokołu z poprzedniego zebrania mogą dotyczyć wyłącznie własnych wypowiedzi osoby zgłaszającej takie zastrzeżenia
§ 25
- Protokoły z zebrań zespołów powołanych przez Radę Pedagogiczną stanowią dokumentację pracy Rady Pedagogicznej.
- Za przechowywanie protokołów z zebrań komisji i zespołów odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 26
- Rada Pedagogiczna po opracowaniu regulaminu działania przyjmuje go w drodze uchwały.
- Nowelizację regulaminu działania Rady Pedagogicznej wprowadza się aneksem w drodze uchwały.
- Nowelizacja regulaminu może polegać na uchyleniu, zmianie lub uzupełnieniu dotychczasowych zapisów.
- Jeżeli liczba zmian w regulaminie działania Rady Pedagogicznej jest znaczna, przewodniczący opracowuje i przedkłada Radzie Pedagogicznej tekst jednolity.
Dyrektor szkoły
Grzegorz Płachta